Toyo Proxes R888R - R-Däcket för entusiaster

Toyo Proxes R888R - R-Däcket för entusiaster

Toyos R-Däck har länge varit kända på marknaden. Under 2016 ersatte men det tidigare R888-däcket med ett nytt R888R. Här fördjupar vi oss i det senare av dessa!

R-Däcket som levererar grepp direkt!

Proxes R888R är en vidareutvecklingen av det populära R-däcket Proxes R888, som i folkmun ofta kallades "Trippel 8:or". Det nya R-däck är framtaget för att ge det bästa möjliga greppet på bana och samtidigt vara legalt för att du ska få köra med det på bilen till och från banan. Det har man lyckats med genom att ta fram en ny stomme och även en ny förbättrad design på mönstret. På så sätt får man mer gummi mot asfalten som resulterar i ett riktigt bra och förutsägbart grepp. Gummiblandningen gör även att däcket fort kommer upp i arbetstemperatur, det kräver alltså inte ett gäng uppvärmningsvarv utan man kan ge på direkt ut ur depån!

Högpresterande R-Compound

  • Kommer snabbt upp i arbetstemperatur och ger en pålitlig prestanda
  • Förbättrad gummiblandning som ger oslagbart grepp i kurvorna

Nyutvecklat mönster på kontaktytan

  • Ger ett förbättrat grepp under inbromsning, acceleration och kurvtagning vid torra förhållanden

Bred ribba på mitten

  • Förbättrar stabilitet på rakorna såväl som i kurvorna med en distinkt styrrespons

Bred och rak kanal för att transportera bort vatten

  • Denna kanal som tydligt sträcker sig runt hela däcket har förbättrat våtegenskaperna avsevärt jämfört med det tidigare R888-däcket

Högpresterande R-Compound

  • Kommer snabbt upp i arbetstemperatur och ger en pålitlig prestanda
  • Förbättrad gummiblandning som ger oslagbart grepp i kurvorna

Nyutvecklat mönster på kontaktytan

  • Ger ett förbättrat grepp under inbromsning, acceleration och kurvtagning vid torra förhållanden

Bred ribba på mitten

  • Förbättrar stabilitet på rakorna såväl som i kurvorna med en distinkt styrrespons

Bred och rak kanal för att transportera bort vatten

  • Denna kanal som tydligt sträcker sig runt hela däcket har förbättrat våtegenskaperna avsevärt jämfört med det tidigare R888-däcket

Stora och breda block på yttre delarna av mönstret

En kännetecken för de flesta R-däck är stora ytor av rent gummi i ytterkant. Detta gör däcket väldigt stabilt i kurvor och ger ett lateralt grepp som man inte hittar i några vanliga gatdäck. Här försöker man efterlikna ett slicks så gått det går men samtidigt kunna transportera bort vatten.
R888R är inget undatag, mönstret lämnar stora breda ytor av rent gummi som kommer ge dig ett otroligt grepp! 

Stora och breda block på yttre delarna av mönstret

En kännetecken för de flesta R-däck är stora ytor av rent gummi i ytterkant. Detta gör däcket väldigt stabilt i kurvor och ger ett lateralt grepp som man inte hittar i några vanliga gatdäck. Här försöker man efterlikna ett slicks så gått det går men samtidigt kunna transportera bort vatten.
R888R är inget undatag, mönstret lämnar stora breda ytor av rent gummi som kommer ge dig ett otroligt grepp! 

Asymmetriskt däckmönster

  • Yttersidan är optimerade för bättre kurvtagning
  • Mitten är optimerad för bättre inbromsning och acceleration
  • Insidan är optimerad för bättre stabilitet
  • Det assymetriska mönstret möjliggör platsrotation för att minska ojämnt slitage.

Asymmetriskt däckmönster

  • Yttersidan är optimerade för bättre kurvtagning
  • Mitten är optimerad för bättre inbromsning och acceleration
  • Insidan är optimerad för bättre stabilitet
  • Det assymetriska mönstret möjliggör platsrotation för att minska ojämnt slitage.

Toyo Tires rekommenderar att följa dessa riktlinjer för setup med Proxes R888R

  • Arbetstemperatur: 70°C till 105°C
  • Varmtryck: 2.2-2.6bar
  • Camber: -1° till -3°
  • Caster: Så mycket positiv caster som möjligt

Hantering av däck vid kallare temperaturer

Proxes R888R är ett däck som är avsett att köras under varmare delen av året. Därför har det egenskaper som i kallt klimat kan skada däcket pga att det tappar sin flexibilitet. Är det under -9°C så kan användning av däcket göra att det spricker eller får andra skador. Förvara det därför helst mörkt och svalt när det inte används men kör det inte vintertid. Både för din och däckets säkerhet!

Skribent: DDESIGNs redaktion

Läs mer från Produkter
Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn
Lösenord